Šah.hr - prvi hrvatski šahovski forum
16-07-2018, 19:07:03 *
Dobrodošli! Molimo, prijavite se! Još niste član? Registrirajte se u dva jednostavna koraka!

Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i duljinom prijave
Novosti: Pratite nas na Facebooku: https://www.facebook.com/Sah.hr.sahovski.portal
 
   Forum   Pomoć Traži Prijava Registracija  
 Str: [1] 2 3 ... 11
  Ispis  
Autor Tema: Odabrane teme 2#  (Posjeta: 46133 puta)
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« na: 07-01-2012, 19:36:27 »
+7

Sadržaj:
Naziv teme / str.
- Uzmak crnog kralja / 1
- CRNO - BIJELO ČIŠĆENJE / 1
- BIJELO - CRNO ČIŠĆENJE / 1
- POLUVEZIVANJE / 1
- BOTTACHI (grupa poluvezivanja) / 1
- BATERIJE / 1
- PIKABISH  / 1
- DOMROVSKIS  / 1
- PJEŠAKOV PRAVOKUTNIK / 1
- PICKANINNY  / 1
- A – Tema / 1
- ČIŠĆENJE: / 2
- (Oslobađanje polja,
- Oslobađanje ili napuštanje linije,
- BRISTOLSKA tema)
- LE GRAND / 2
- AJEC / 2
- BARTOLOVIĆ / 2
- SPYROS BIKOS / 2
- ALVEY / 2
- BABY / 2
- BREDE ČIŠĆENJE / 2
- FLECK  / 2
- ALLEN / 2
- BALTIC / 2
- BRUCH LINIJSKA KOMBINACIJA / 2
- BERLIN / 2
- BANNY / 3
- BANNY IDEAL / 3
- BANNY ciklička tema (Banny Cyclic) / 3
- BANNY obrnut (Banny inverted) / 3
- ANTI - BANNY / 3
- SJECIŠTE / 3
- CRNO SJECIŠTE: / 3
- (Mutualno ili potpuno sjecište) / 3
- (Objektivno - subjektivno) / 3
- GRIMSHAW sjecište / 3
- NOWOTNY sjecište / 3
- AMEN CORNER (Podvarijanta Grimshaw sjecišta) / 3
- BUGARSKA tema (Baterije) / 3
- BURMISTROWA KOMBINACIJA (kombinacija teme Le Grand i dvostruke rotacije) / 3
- CAISSA / 3
- SALAZAR Tema / 4
- HANNELIUS Tema / 4
- SOMMER Tema / 4
- B – Tema / 4
- HANNELIUS Ciklična forma / 4
- GOETHART / 4
- ANTI – GOETHART / 4
- PELLE Tema / 4
- GOETHART PELLE / 5
- GAMAGE Tema / 5
- COSTACHEL Tema / 5
- ANTI – COSTACHEL Tema / 5
- ANTI - GAMAGE Tema / 5
- HASSBERG 2 Tema / 5
- ANTI – HASSBERG / 5
- TEMA POVRATA (eng Switchback) / 5
- SENECA Tema / 5
- FESTIVE Tema /5
- TEMA B2 / 6
- FOUR  PIN WAY Tema / 6
- BALBO Tema / 6
- ANTI BALBO / 6
- HOCHBERGER Tema / 6
- ANTI - HOCHBERGER TEMA / 6
- IANOVCIC TEMA / 6
- ANTI - IANOVCIC TEMA / 6
- KRALJEVI I PJEŠACI / 6
- LAČNY TEMA / 6
- FONTAINE TEMA/ 6
- FUHRER TEMA / 6
- FUHRER 2 TEMA / 6
- AHUES MEHANIZAM Tip 1 / 6
- Ahues mehanizam tip 2 / 7
- Ahues mehanizam Tip 3 Tema F-efekt (2. maskirani oblik) / 7
- Ahues mehanizam Tip 3 Tema F-efekt / 7
- NASTAVLJENA OBRANA / 7
- NASTAVLJENA OBRANA 3 STUPNJA JEDNOM FIGUROM / 7
- LEVMANOVA OBRANA / 7
- LEVMANOVA TEMA / 7
- LEVMANOVO ODVEZIVANJE / 7
- ANTI – LEVMANOVA OBRANA / 7
- MONREAL TEMA / 7
- ANTI – MONREAL / 7
- ROELS TEMA / 7
- ANTI – ROELS / 7
- A2 - TEMA / 7
- RUPP TEMA / 8
- ANTI – RUPP TEMA / 8
- BARNES TEMA / 8
- ONKOUD TEMA / 8
- ANTI – ONKOUD / 8
- ARGUELLES TEMA / 8
- ARNHEM TEMA / 8
- ARNHEM CIKLIČNI / 8
- FOSCHINI TEMA / 8
- FOSCHINI OBRNUTI / 8
- BARTHELEMY / 8
- BARTHELEMY 2 / 8
- VENTIL TEMA (eng. VALVE) / 8
- DVOSTRUKI VENTIL TEMA (eng. BI –VALVE) / 8
- DENSMORE TEMA / 9
- OJANEN TEMA / 9
- VENTIL TEMA U VARKAMA / 9
- HUME TEMA / 9
- HUME OBRNUT (eng. HUME INVERSE) / 9
- HEATHCOTE TEMA / 9
- SZOGHY 1. TEMA / 9
- SZOGHY 2. TEMA / 9
- RICE TEMA / 9
- MULE TEMA / 9
- TUXEN TEMA / 9
- CHERNET TEMA / 9/10
- HOWARD TEMA / 10
- TEMA SKAKAČEVA SAMOBLOKADA / 10
- PERIS TEMA / 10
- LAUE TEMA / 10
- MARGARIDA TEMA / 10
- MANSFIELD TEMA / 10
- SALAMANCA TEMA / 10
- NIETVELTOVA OBRANA / 10
- BROGI TEMA / 10
- MAKIHOVI TEMA / 10
- LADY'S TEMA / 11


Uvod
Neću se puno zadržavati na samom početku o povijesti Problemskog šaha, pravila itd, jer smo o tome pisali u prijašnjim postovima. Ali kako drugačije započeti pisati o Problemskom šahu ako se ne krene od našeg problemista Izidora Grossa I njegove knjige Šahovska Abeceda.

Imena figura jesu:
Pješak (Pionir) P
Kralj (König)   K
Dama (Dame) D
Toranj (Turm) T
Skakač (Springer) S
Lovac (Laufer) L

Citat “kod nazivlja figura naišao sam na takove poteškoće, koje su mi se u prvi mah činile nepremostivima. Šahovska igra nije u nijednom od slavenskih naroda tako udomačena , da bi već za pojedine figure postojala slavenska imena, već se naprotiv upotreblju francuska ili najviše njemačka imena.
Da sam uzeo za svaku figuru skroz pravilno, hrvatsko ime, nastala bi poteškoća u tom, što nas izvan hrvatskih  zemalja razumjeli ne bi. Stoga sam uzeo za oznaku figura takove hrvatske riječi, kojih se početna slova slažu s početnim slovima njemačkih riječi istih figura”

U slučaju promocije pješaka Izidor gross je napisao ”Pješak ali može I da ostane pješak. Čim pješak stigne na zadnje protivničko polje (bijeli na 8, crni na 1) ima se odmah imenovati onom figurom koja je najpotrebnija. Kod tog imenovanja mora se ostati. To isto vrijedi ako igrač ostavi pješaka pješakom.
Ne preporuća se pješaka učiniti drugim kraljem, pošto to zvuči, kao uvreda šahovskog veličanstva.

Neki od važnijih simbola u problemskom šahu:
Iznudica – zz
Proizvoljno - ~
Ključ - !
Privdna igra - *
Varka - ?

LITERATURA (L) kojom sam se poslužio:
L  Izidor Gross - ŠAHOVSKA ABECEDA, 1909.
L1 ing. Nenad Petrović - ŠAHOVSKI PROBLEM, 1949.
L2 George Hume, Alan Campbell White - GOOD COMPANION TWO - MOVER, 1922.
L3 sir Jeremy Morse - CHESS PROBLEMS: TASKS AND RECORDS, 1995.
L4 John Michael Rice - CHESS WIZRDRY: THE NEW ABC OF CHESS PROBLEMS, 1996.
L5 John Michael Rice, Michael Lipton, Barry Peter  Barnes - THE TWO-MOVE CHESS PROBLEM: TRADITION AND DEVELOPMENT, 1966.
L6 Udo Degener - VON AJEC BIS ZAPPAS, 2012.
L7 Werner Speckmann - SCHACHMINIATUREN MIT SCHWARZER DAME, 1988.
L8 Milan Velimirović, Kari Valtonen - ENCYCLOPEDIA OF CHESS PROBLEMS, 2012.
L9 Frederick Bonner Feast, Alan Campbell White - SIMPLE TWO - MOVE THEMES,1999.
L10 Kenneth Samuel Howard - HOW TO SOLVE CHESS PROBLEMS, 1961.
L11 Barry Peter  Barnes - PICK OF THE BEST CHESS PROBLEMS, Elliot Right Way, 1976.
L12  Josip Varga - BAJKE NA ŠAHOVSKOJ PLOČI , 1992
L13 Milan Velimirović, Marjan Kovačević - ANTOLOGIJA 2345, 1997.
L14 F.I.D.E. ALBUM - 1914-1944/1, 1989/1991, 1992/1994.
L15 ŠAHOVSKI GLASNIK - PROBLEMSKA RUBRIKA (Razni brojevi)
L16 THE PROBLEMIST (Razni brojevi)
L17 STRATEGEMS (Razni brojevi)
L18 PROBLEM (Razni brojevi)
Napomena: Ispod dijagrama piše npr.(L1-5) L1 označava ime autora i knjige od koje je preuzet problem, a broj 5 označava dijagram u toj knjizi.

Zašto 2#
Dvopotez je bez ikakve sumnje već 2 stoljeća najpopularniji oblik šahovskog problema i to iz bar tri razloga:
- u samo tri pokreta: "1.bijeli, 1.crni, 2.bijeli #". sve je gotovo! Može se rješavati bez šahovske ploče, a neki tvrde i skladati;

- kad se pogleda "tematski kapacitet", veliko mnoštvo tema problemskoga šaha može se prikazati u dvopotezu (nekada je vrijedio kriterij da ako se nešto da prikazati u dvopotezu ne smije se "gurati" u tropoteze ili višepoteze;

- engleska problemska škola uzela je odavno dvopotez u žarište svoga interesa i to traje do dana današnjeg ("zloguki" proroci o iscrpljenju tema za dvopotez i ovdje se nisu proslavili).

To i još ponešto privuklo me je žanru dvopoteza, pružilo mi mnogo zadovoljstva, novih saznanja pa i zabave, i to želim podijeliti s vama!

Moderni dvopotezi (na moderni ne mislim da su jučer ili danas komponirani, nego da prikazuju moderne teme), često ispadaju kao zagonetke ili "bezvezarija" zbog raznih dnevnih ili enigmatskih tiskovina gdje se objavi problem samo s rješenjem, bez ikakvog objašnjenja tog problema, a ne rijetko se zna desiti da urednik te rubrike napiše i krivo rješenje od tog problema.  Mnogi rješavači, početnici koji bi htjeli ući malo dublje u svijet problemskog šaha i čitaoci uopće, u pravilu, nisu stoga u mogućnosti raspoznati te "obične zagonetke" u odnosu na sadržajni problem.
« Zadnja izmjena: 03-03-2015, 10:21:43 od Mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #1 na: 13-01-2012, 23:56:27 »
+6

Prva tema o kojoj ću pisati je polje za uzmak crnog Kralja ( eng. Flight ).


UZMACI CRNOG KRALJA
Svako polje na koje može ići crni Kralj, zove se slobodno polje ili polje za uzmak.  Ako se KLJUČEM crnom Kralju daje takvo polje takav problem se smatra vrijednim Flight-giving (dodatno polje za uzmak). Nasuprot tome ako se KLJUČEM crnom kralju oduzme  polje na koje može ići takav problem se smatra kao problem s manom.

Polje za uzmak koje se daje  KLJUČEM crnom kralju može biti žrtveno ili oslobođeno.

Ključem se  mogu dati-i-uzeti (give-and-take) polja crnom Kralju.

Ako crni kralj ima sva ćetiri dijagonalna polja za bijeg, to se naziva zvijezda (star flight).
Ako crni kralj ima sva četiri lateralna polja, to se naziva križ (cross flight).
Naravno crni kralj može imati i četiri polja za uzmak a da nisu niti križ niti zvijezda.

Prvi primjer prikazuje  oslobođena (slobodna) polja crnom Kralju
1.
A. G. Kuznetsov
Holand vs U.S.S.R. 1956.
1. Place

[FEN "1b1B1R2/3P4/1QK1pNp1/R5P1/1p2Nk1n/3p2p1/3p2n1/1b1B4 w - - 0 1"]

(L5-2) Mat u dva poteza.  10+11

1.Sc5! (2.Sxe6#) - daje četiri polja za bijeg crnog kralja (e5, f5,g5, e3). Izuzetno ostvarenje
1… Ke5 2.Sxd3#
1… Kf5 2.Sg4#
1… Kxg5 2.Sg8#
1… Ke3 2.Se6#
 

Drugi primjer prikazuje temu dati-i-oduzeti (give-and-take); u početnoj postavi crni kralj  ima g6 polje za uzmak, a žrtvenim ključem oduzima mu se to polje ali mu je dato polje e7
2.
C. D. Rudd
Deaf Times 1921.

[FEN "2N2R2/2p2P1b/2p2k1B/2N2p2/5Q2/8/1p6/bK6 w - - 0 1"]

(L9-39.A) Mat u dva poteza. 7+7


* 1… Kg6 2.Dg5#

1.Se7! zz
1… Kxe7 2.De5#

 
Slijedeći primjer prikazuje temu zvijezde crnoga Kralja (polja b4, b6, d4, d6).
3.
R. Gray
Glasgow Herald, 1932.

[FEN "KR6/8/1N6/1Pk3BR/8/p7/P3B3/8 w - - 0 1"]

(L11-7) Mat u dva poteza. 8+2

1.Re8! zz
1… Kxb6 2.Ld8#
1… Kb4 2.Ld2#
1… Kd6 2.Lf4#
1… Kd4 2.Lf6#

Križ crnoga kralja - u ovom problemu ključem se daju dva polja za uzmak crnom kralju s time da se žrtvuje ključna figura i crni kralj u svojim uzmacima čini križ (a4, b3, b5,c4).
4.
Benjamin Glover LAWS
PP. Jamaica Family Journal , 1881

[FEN "1R6/1NK5/8/P7/1k1NB2R/2p5/2p5/2B5 w - - 0 1"]

(L13-22)  Mat u dva poteza  8+3

1. Sb3! zz
1... Ka4 2. S7c5#
1... Kb5 2. Ld3#
1... Kc4 2. Sd6#
1... Kxb3 2. Ld5#

Tema uzmaka crnog kralja često se prikazuje u kombinaciji s jednom ili više drugih tema.

Uzmak crnog Kralja + samoblokada - šesterostruka žrtva dvaju bijelih topova, dva puta uzmaci crnog kralja, a četiri puta samoblokade nakon uzimanja.
5.
C. Mansfield
American Chess Bulletin, 1953.

[FEN "8/3r1RPP/1p2k3/1P1RNr2/4Np2/5B2/4Q3/1K6 w - - 0 1"]

(L5-3)  Mat u dva poteza. 10+5

1.Sc6! (2.Sg5#)
1… Kxf7 2.g8=D#
1…Kxd5 2.Da2#
1… Tdxd5 2.Te7#
1… Tfxd5 2.Tf6#
1… Tdxf7 2.Td6#
1… Tfxf7 2.Te5#

Zvijezda za uzmake crnog kralja s promocijama matne figure.
6.
Jan Hartong
Probleemblad, 1957.

[FEN "5n1n/5kPR/5PR1/2N5/2N1K3/8/B7/8 w - - 0 1"]

(L5-5)Mat u dva poteza. 8+3

1.Sd7!zz - (daje i polje e6 crnom kralju za uzmak, kompletira se zvijezda).
1… Ke8 2.f8=D#
1… Kg8 2.h8=D#
1…Kxg6 2.g8=D#
1… Ke6 2.f8=S#
« Zadnja izmjena: 22-04-2014, 08:00:30 od Mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #2 na: 16-01-2012, 00:22:13 »
+6

CRNO - BIJELO ČIŠĆENJE

Bijeli ključni potezi u temi; crno - bijelo čišćenje, u matu u 2 poteza, uvijek idu u korist crnog, ali samo prividno, zašto prividno, zato što poslije svake koristi crnog, u drugom potezu bijeli zadaje mat.
U temi crno – bijela čišćenja, prednost koju dobiva crni poslije ključa, ima dvije varijante:
1. Napuštanje polja
2. Napuštanje linije dozvoljavajući crnom veću pokretljivost


1. Napuštanje polja:
Tu korist dobiva samo crni pješak, gdje crni pješak bilo jednim potezom ili potezom za dva polja na početnoj liniji ili promocijom, daje šah ili sprečava mat iz prijetnje.
7.
W. von Holzhausen
Deutsches Wochenschach 1904

[FEN "8/p5p1/k7/rq1Q2K1/N7/5P2/6R1/5B2 w - - 0 1 "]

(L9-20A) Mat u dva poteza.   6+5

1.Kh5! (2.Tg6#)
1… g5 2.Dc6# - varijanta s napuštanjem polja

2.Napuštanje linije:
Napuštanje linije dijeli se na tri dijela:

-Napuštanje linije dozvoljavajući crnom veću pokretljivost.
8.
A. C. White
Westminster Gazette 1917

[FEN "8/2Q2K2/1p6/1B5n/3B4/N4P2/1b1k1rPN/nR6 w - - 0 1 "]

(L9-30A)  Mat u dva poteza.   9+6

1.g4! zz
1… Txh2 2.Dxh2#

-Napuštanje linije gdje crni zadaje šah:
9.
O. Wurzburg
2.pr Gazette times 1917

[FEN "8/K2B2pr/5k1p/4N3/3Q4/6Nb/4R3/8 w - - 0 1 "]

(L9-20B)   Mat u dva poteza.   6+5

1.Le8! (2.Sf3#)
1… g6+ 2. Sf7#
1… g5+ 2. Sd7#

 
-Napuštanje linije, dozvoljavajući crnom vezanje bijele figure:
10.
E. Puig y Puig
1. n. Spanish National Ty 1920

[FEN "5B2/8/1p3NKp/qp2pQn1/2k4r/1p1R2b1/2bn4/1NR5 w - - 0 1 "]

(L9-20C)    Mat u dva poteza.   7+12

1.Td8! (2.Dd3#)
1… Dc3 2.Sa3#
« Zadnja izmjena: 24-01-2014, 09:22:02 od Mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #3 na: 29-01-2012, 00:37:20 »
+5

BIJELO - CRNO ČIŠĆENJE

U velikom broju problema, neke od crnih obrana poguduju bijelom zbog otvaranja neke linije, povečavajući snagu podrške bijelog ili napadaj bijelog.
Takve obrane zovu se Bijelo-Crna čišćenja pri čemu je prvonavedena strana ona koja od toga ima korist.  

1. Napuštanje polja - je uvijek u korist bijelom pješaku, kojem je omogućen pristup prethodno blokiranom polju.
11.
F. Von Wardener
Bohemia, 1900.

[FEN "2q4b/5Bn1/3P2P1/4Q1Bk/2p4P/2K1N3/6P1/8 w - - 0 1"]

(L9-57A)   Mat u dva poteza
1.De8! zz
1...Sxe8 2.g7#-primjer teme

2.Napuštanje linije u svrhu napadaja ili podrške:
a)Napuštanje linije napada - u ovom primjeru crna dama 1...Dc2, otvara liniju a1-h1 i bijela dama može prijeći tu liniju da bi matirala.
12.
E. Af Hallstrom
Tidskrift, 1918.

[FEN "8/8/K4Q2/1p4pN/1P3NPk/P4pR1/3P4/1q6 w - - 0 1"]

(L9-57B)    Mat u dva poteza.
1Da1! zz
1...Dc2 2.Dh1#

b)Napuštanje matne linije - isti primjer samo u varijanti, pješak uzima skakača 1...PxS i otvorena je linija f6-h4 preko koje bijela dama može matirati povratkom na f6 - tema povrata
13.
E. Af Hallstrom
Tidskrift, 1918.

[FEN "8/8/K4Q2/1p4pN/1P3NPk/P4pR1/3P4/1q6 w - - 0 1"]

(L9-57B)   Mat u dva poteza.
1.Da1! zz
1...Pxe4 2.Df6#

c) Napuštanje direkne linije podrške-u ovom primjeru Lovac uzima Lovca 1...Lxh6, gdje se tim potezom otvara linija podrške bijelog topa, koji brani topa e5, e6, e7 i omogućava mat 2.Se8#
14.
K. Musil
3.n. Šahmatnyj žurnal, 1892.

[FEN "8/2N5/2K2kPB/5p2/8/3Pb3/5R2/6Q1 w - - 0 1"]

(L9-57C)    Mat u dva poteza.
1.Te2! zz
1...Lxh6 2.Se8#

d) Napuštanje potencijalne linije - isti primjer, samo druga varijanta, pješak odlaskom na polje f4, 1...Pf4 otvara liniju d5, e5, koju kasnije pokriva dama odlaskom na g5 i zadaje mat.
15.
 K. Musil
3.n. Šahmatnyj žurnal, 1892.

[FEN "8/2N5/2K2kPB/5p2/8/3Pb3/5R2/6Q1 w - - 0 1"]

(L9-57C)   Mat u dva poteza.
1. Te2! zz
1...Pf4 2.Dg5#

Krčenje linije u svrhu napada ili podrške:
a) Krčenje linije napada - u ovom primjeru, crni top odlaskom na a7 1...Ta7, otvara liniju b7-g7, dozovljavajući bijelom topu odlazak na b7 i zadaje mat putem baterije T-L. 2.Tb7#
16.
H. Rubesamen
Suddeutsche Schachblatter ,1908.

[FEN "Q6B/4r1Rb/R7/8/2B5/4Pp1r/p3NKp1/k7 w - - 0 1"]

(L9-57D)   Mat u dva poteza.
1.Th6! (2.Dxa2#)
1...Ta7 2.Tb7#

b) Krčenje matne linije ili Krčenje linije u suprotnom smjeru - slijedi nakon obrane crnog, nakon čega bijeli zadaje dvostruki šah crnom kralju i ujedno mat.
Primjer za to je sljedeći primjer gdje crni Top uzima bijelog Topa i dozvoljava da drugi bijeli top matira zadajući dvostruki šah.
17.
C. S. Kipping
Plain Leader, 1913.

[FEN "7B/6R1/8/1P6/Kp4Q1/bPkr3R/pp1N2bp/N5qr w - - 0 1"]

(L9-57E)   Mat u dva poteza.
1.Dd1! (2.Tc7#)
1...Txh3 2.Tg3#

Krčenje linije podrške - crni odlaskom na drugo polje dozvoljava bijelom kontrolu polja na  koje bi crni kralj mogao stupiti, da je ta crna figura ostala na početnom mjestu, ne bi dozvolila bijelom kontrolu tog polja (ili tih polja) na koje bi mogao stupiti crni kralj.
U ovom primjeru crni top prelazi preko polja f5, dozvoljavajući bijelom kontrolu tog polja i tako omogući mat.
18.
T. Taverner
1. n. Manchester Times ,1891.

[FEN "8/5n2/1p2P3/1P1Rr3/4kN2/1K1N3P/5B2/3Q4 w - - 0 1"]

(L9-57F)    Mat u dva poteza.
1.Sh5! zz
1...Tg5 2.Sf6#
« Zadnja izmjena: 27-03-2013, 12:01:43 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #4 na: 03-02-2012, 18:38:27 »
+5

POLUVEZIVANJE (HALF-PIN)

Kada je linija djelovanja Dame, Topa ili Lovca usmejrena direktno prema crnom Kralju i kada su dvije crne figure postavljene između navedene bijele figure i crnog Kralja tako da kad bilo koja od crnih figura (osim crnog Kralja) napusti liniju a druga crna figura ostane vezana, i to se vezanje koristi u matu, takav raspored se naziva poluvezanje.

Poluvezanja mogu biti lateralna ili dijagonalna. Poluvezanja se dijele na homogena poluvezanja i heterogena poluvezanja. Homogena poluvezanja su ona gdje su obje crne figure iste, a heterogena poluvezanja su ona gdje su obje crne figure različite. Zatim se još mogu poluvezanja klasificirati prema vrsti upotrebljenih crnih figura i udaljenosti svake od njih od crnog Kralja.

Nikada se nije potpuno istraživalo tko je prvi napravio problem s poluvezanjem, ali za prvi ispravan problem poluvezanja smatra se Kempov problem iz 1885 koji je prikazao poluvezanje  s dva crna topa.
19.
A. Kempe
Cazzells Family Paper, 1855.

[FEN "5R2/2N5/3r1N2/B2r4/1K1k4/4R1n1/2B2P2/8"]

(L2-122A)  Mat u dva poteza

1.Td8! zz

Jedan primjer homogenog poluvezanja:
20.
A. C. White
Good Companion July, 1920.

[FEN "bqnR4/n4p2/3p4/1pPp2N1/2Pkpp1R/1P1N3Q/3K3b/8"]

(L9-64C)   Mat u dva poteza.

1.De6! (2.Df6#)

Jedan primjer heterogenog poluvezanja:
21.
A. Mari
I. N. La Scacchista, 1921.

[FEN "2Q5/1n1Np1p1/R1bnk3/7R/3pNP2/8/8/6KB"]

(L9-63D)   Mat u dva poteza.

1.Td5! (2.Sg5#)


Pojedinačne teme koje spadaju u grupu poluvezivanja:

BOTTACCHI tema
U obrani, obje crne figure iz istog poluvezanja, prelaze u indirektno samovezanje čineći samoblokadu u matnom potezu. Obje varijante se koriste u matnim potezima.

56.
Antonio BOTTACHI
5pp L'Italia Scacchistica, 1918.  

[FEN " B3N1K1/1n1p2B1/2r5/3k4/Q2N4/5P2/8/2b5 w - - 0 1"]

(L13-226) Mat u dva poteza  

1. Se6! [2. De4#]
 1. ... Sd6 2. S8c7#
 1. ... Sc5 2. S6c7#
 1. ... Txe6 2. Db5#
 1. ... Tc4 2. Dxd7#
 1. ... Kxe6 2. De4#

57.
Antonio BOTTACHI
1pp L'Italia Scacchistica, Mai 1918.  

[FEN "8/KB6/8/N4p2/n2k4/P1r5/1np2P2/B1N1Q3  w - - 0 1"]

(L6-75) Mat u dva poteza  

1. f4! [2. De5#]
 1. ... Tc5 2. Dd2#
 1. ... Te3 2. Db4#
 1. ... Sc4 2. Sab3#
 1. ... Sd3 2. Scb3#
« Zadnja izmjena: 06-06-2013, 16:57:37 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #5 na: 11-02-2012, 22:06:00 »
+3

BATERIJE:

Ako između crnog kralja i dalekohodne figure koja drži crnog kralja u šahu stoji druga bijela figura koja prijeći toj dalekohodnoj bijeloj figuri da zada šah i ako ta figura koja prijeći šah ode na neko drugo polje a mat zadaje ona navedena dalekohodna figura, takav pojam naziva se baterija. Baterija može biti direktna ili indirektna.
Direktna baterija je kada je dalekohodna figura koja bi zadala šah direktno tuće u crnog kralja, a indirektna baterija je ako takva figura tuče na  polje na koje bi mogao stupiti crni kralj.

Primjer direktne baterije
22.
   E. Palkoska
G. C., 1916.

[FEN "r4R2/3R1K1k/n3BB1p/r4p1P/8/nb6/1b6/8 w - - 0 1"]

(L2-67A)   Mat u dva poteza
Ovo je primjer direktne baterije gdje bijeli kralj daje 5 matova iz igre i jedan iz prijetnje.
1. Ke7! (2. Kd6#)
1...Td8 2. Kxd8#
1...Te8+ 2. Kxe8#
1...Txf8 2. Kxf8#
1...Lxe6 2. Kxe6#
1...Lxf6+ 2. Kxf6#

Primjer indirektne baterije iz prijetnje
23.
A. Ellerman
2.nagrada Good Companion, January , 1918.

[FEN "K3R3/1p4q1/1Q2n2B/R4p2/1P1Nk3/3p4/b5pN/5B2 w - - 0 1"]

(L2-67B)  Mat u dva poteza
1. Sb5! (2. Sd6#)

Primjer indirektne baterije
24.
A. G. Meschick
G. C., May , 1916.

[FEN "5nq1/b1R5/8/2nk2P1/2RN1B2/7Q/K7/8 w - - 0 1"]

(L2-67D)   Mat u dva poteza.
1. Sf5! (2. Se3#)
1...Sb7/d7/d3/b3/a4/e4/a6 2. Se7#
1...Ke6 2. Se3# - varijanta u kojoj crni kralj ide na polje e6 i baterija postaje direktna
« Zadnja izmjena: 01-04-2013, 13:20:50 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #6 na: 10-11-2012, 11:46:58 »
+5

MASKIRANA BATERIJA:
Maskirana baterija je bijela baterija koja direktno "tuće" u crnog kralja, a na liniji između crnog kralja i bijele baterije stoji jedna crna figura i ako se ta crna figura makne na neko drugo polje, bijeli odlaskom prednje figure daje otkriveni mat.

Primjer maskirane baterije
25.
B. M. Neill
G. C., May, 1918.

[FEN "K2BR1b1/b4Bp1/4q3/p2N4/3pk3/7N/R7/5Q2 w - - 0 1"]

(L2-69B)    Mat u dva poteza
1. Se7! (2. De2#)
1...Dd5+/c4/b3/xa2 2. Sxd5#-varijanta maskirane baterije
« Zadnja izmjena: 27-03-2013, 12:46:56 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #7 na: 13-11-2012, 18:50:30 »
+4

Tema - Pikabish

Sjecište linijske figure i pješaka koji nastupa kao linijska figura i to samo u slučaju dvokroka naziva se Pikabish.
Pikabish je dakle sjecište linijske figure i pješaka, a naziv dolazi od engleskih riječi Pickaninny i (crni pješak) i Bishop (lovac).
27.
William James SMITH i Henry Wald BETTMANN  
(Sydney Telegraph, 1901.)

[FEN "5Q2/2pbpN2/3p4/8/3kP1R1/2R5/1K6/6b1 w - - 0 1"]

(L15-1994/10)   Mat u dva poteza
1.Da8! (2. Dd5#)
1...Lc6 2.Da7#
1...c6 2.Da4#
1..Le6 2.Dh8#
1...e6 2.e5#
Ključnim potezom Da8 prijeti Da5# Crni se brani lovcem i pješacima tvoreći sjecište Pikabish na tematskim poljima c6 i e6:
Lc6,c6,Le6,e6 što bijeli koristi imatira Da7#, Da4#, Dh8#, e5#.
« Zadnja izmjena: 01-04-2013, 13:21:55 od mario » Evidentirano
Mat Kralj
Dama
*
Offline Offline

Postova: 2.023


Ne sanjaj svoj život, već živi svoje snove!

Chesspect: +5510

« Odgovor #8 na: 17-11-2012, 13:03:49 »
+3

Tema Dombrovskis

Prvi je ovu temu prikazao Alfreds Dombrovskis u jednom dvopotezu iz 1958. godine (v. dolje). Sadržaj teme je slijedeći: Matne prijetnje tematskih varki postaju realni matovi u rješenju, i to nakon onih istih odgovora crnoga koji su u varkama te matove sprječili.

Šematski to izgleda ovako:

Varka I:  1.n? (prijeti 2.A#)  1.... x!
Potez n na prvi pogled izgleda kao da je rješenje jer nakon svih odgovora crnoga slijedi mat, osim jednog jedinog poteza koji sprječava mat, i to poteza x.

Varka II: 1.m? (prijeti 2.B#)  1.... y!
Analogno je i sa varkom II.

    Alfreds Dombrovskis
    1. nagrada "Probleemblad I-II", 1958.
[FEN "4n3/8/pp5B/4K2N/QP2R3/2pk4/2N2p2/4bq2 w - - 0 1"]
    Mat u 2 poteza

Rješenje:

1.Sg3? (prijeti Td4#) ... De2! (varka I)
1.Lc1? (prijeti 2.Sf4#) ... Ld2! (varka II)

1.Se3! (prijeti 2.Dc2#)
1.... De2  2.Td4#
1.... Ld2  2.Sf4#

Ovaj problem, pored osvojene 1. nagrade na godišnjem turniru poznatog nizozemskog problemskog časopisa, osvojio je i republičko prvenstvo Latvije kao i prvenstvo SSSR-a.
Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #9 na: 19-11-2012, 17:08:08 »
+4

Jedan od problema koji objedinjuje obje teme, Le Grand + Dombrovskis

29.
I. Kiss
(Probleemblad, 1985.)

[FEN "K7/p1NQPp2/P1p2b1R/P1k5/5n2/3PP1B1/NRp3nq/2r4B w - - 0 1"]

(L4-161)   Mat u dva poteza
1,Sb4? (2.Dxc6#) (A)
1...Lxb2 2.Dd6#(B)
1...Se3!-(obara prijetnju)

1.Sb5? (2.Dd6#)(B)
1...Lxb2 2.Dxc6#(A)
1...Sxd3!

1.Tb4! (2.Tc4#)
1...Sxe3 2.Dxc6# (A)
1...Sxd3 2.Dd6# (B)

« Zadnja izmjena: 27-03-2013, 20:50:54 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #10 na: 22-11-2012, 18:54:16 »
+3

PJEŠAKOV PRAVOKUTNIK

ALBINO
Pješak s osnovnog reda može učiniti četiri pokreta: jednokrok, dvokrok, uzimanje lijevo ili desno. takvo se gibanje pješaka naziva pješakovim pravokutnikom, a ovisno o boji pješaka (Albino) za bijele i (Pickaninny) za crne. Kretanje pješaka mora biti problemski svrhovito i u pravilu ta četiri pokreta čine četiri varijante, odnosno u dvopotezima čine četiri različita mata.

30.
H. Bartolović i  N. Petrović  
(1. nagrada, Problemas, 1963.)

[FEN "2B5/8/3Kp1n1/3N2P1/rp2Q1nb/2p1p1p1/3PkP2/3R1R2"]

(L15-1994/12)   Mat u dva poteza

Ovaj dvopotez naših problemista ima dva Albina i dobio je prvu nagradu zbog bogatog sadržaja na jubilarnor turniru španjolskih problemista A. F. Arguellesa.
Od osam mogućih poteza sedam poteza su varke a preostali osmi je rješenje.
1. dxc3? (2.Dxg4#)
1...b3!

1. d3? (2.Dxg4#)
1...Ta6!

1. dxe3?
1...Sg4~!

1. fxe3? (2.Dc4#)
1...S4e5!

1. f3? (2.Dc4#)
exd5!

1. fxg3? (2.Dc4#)
1...Lxg3!

1. f4? (2.Dc4#)
1...S6e5!

Rješenje:
1. d4! (2.Dxg4#)
1...Ta6+ 2.Lxa6#
1...Sg4~ 2.Dxe3#
1...Se5 2.Sf4#

Našao sam problem od George Humea iz 1882., o kojem piše, da je ovaj problem jedan od prvih problema koji prikazuje temu Albino i da je to jednostavan i elegantan problem s jednim dualom.

Prepravio sam problem na način da sam dodao crnog pješaka na g2 (Pg2) i na taj način nema više duala, a rješenje problema ostalo je potpuno isto.
Prvi problem je original, a drugi problem je korigirani problem.

31.
George Hume  
(1882.)

[FEN "8/8/3p4/3R1P1p/2Q1Pk1K/3r3p/3P3P/1B4N1"]

(L3-17)   Mat u dva poteza

1.Dc1! zz
1...Kxe4 2.Qc4#
1...Tc3  2.dxc3#
1...Tb3/a3/ 2.d3#
1...Td4 2.d3 , Df1# - (dual)
1...Txd5 2.d4#
1...Te3 2.dxe3#

32.
George HUME   (1882.)
Moj ispravak problema da je korektan

[FEN "8/8/3p4/3R1P1p/2Q1Pk1K/3r3p/3P2pP/1B4N1"]

(Forum) Mat u dva poteza

1.Dc1! zz
1...Tc3 2. dxc3#
1...Tb3/a3/d4  2. d3#
1...Txd5 2. d4#
1...Te3 2. dxe3#
1...Kxe4 2. Dc4#
« Zadnja izmjena: 27-03-2013, 13:40:06 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #11 na: 24-11-2012, 07:46:07 »
+4

Pickaninny

Crni pješakov pravokutnik naziva se Pickaninny. Sve što sam napisao za Albino (bijeli pješakov pravokutnik) vrijedi i za crni. Mali podsjetnik, pješak s osnovnog reda može učiniti četiri pokreta: jednokrok, dvokrok, uzimanje lijevo ili desno. takvo se gibanje pješaka naziva pješakovim pravokutnikom, a ovisno o boji pješaka (Albino) je naziv za bijele a (Pickaninny) za crne.
33.
N. Petrović  
(Die Schwalbe, 1930.)

[FEN "n5r1/1B2pp1P/2KP1P1B/2p2b1R/1bP1k3/n1PNP1rR/1N4P1/7Q"]

(L15-1995/1)     Mat u dva poteza
1.hxg8=S! Zz
1...exf6 2.Sxf6#
1...exd6 2. Kxd6#
1...e6, Ld7+ 2.K(x)d7# - Ld7+ - (nije tematska varijanta)
1...e5 2.Sf2#

Nakon ključnog poteza 1.hxg8S! zz crni poslije 1...exd6, e6, e5, exf6 dobiva mat s 2.Kxd6#, Kd7#, Sf2#, Sxe6# i na bilo koje druge odgovore crnog bijeli ima pripremljene matove, ukupno šesnaest. Kad se svih 16 poteza povuče tek onda se vidi što ovaj problem sadrži. Pickaninny na e7, Albino na g2, kompletnu kraljevu bateriju (šest matova kralj-lovac baterija), blokadu na e5 i minor pretvorbu u ključu. Problem sadrži tri taska u jednom problemu, a to se još naziva „Repertoir-task“.

Nevjerojatno da problem nije dobio niti jednu nagradu, ali su ga problemisti vrlo često reproducirali i objavljivali u svojim knjigama, tako je između ostalog taj problem  reproducirao W. Jorgensen („Albino og Pickaninny“, Kobenhavn, 1970), uvršten je u FIDE album 1914-1944 svezak I. Broj 695 i naravno u knjigu („Velemajstor Petrović“, 1995)
« Zadnja izmjena: 27-03-2013, 13:42:34 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #12 na: 28-11-2012, 20:52:57 »
+2

A - tema
U A-temi, isto  polje kraj crnog kralja dva puta je napadnuto s dvije linijske bijele figure, dame, topa ili lovca (D+T ili D+L ili L+T).
Prijetnja koja nastaje poslije  ključa, kad BI MOGLA BITI IZVRŠENA dovela bi do zatvaranja  jedne od tih dviju linija, dok crni u svakoj svojoj tematskoj obrani blokira djelovanje druge linijske figure koja je djelovala na isto to polje kraj crnog kralja.
34.
Jozsef Szoghy  
(L'Italia Scacchistica, 1934.)

[FEN "8/7b/B2n4/2p1N1Q1/4k2r/5N2/8/3R1Kn1"]

(L13-455)   Mat u dva poteza

1. Sc4! (2. Scd2#)
1... Lf5 2. De3#
1... Sb5/f5/xc4 2. Lb7#
1... Kxf3 2. Sd2# - (uzmak crnog kralja s žrtvom skakača - nije tematska varijanta)

Von Ajec bis Zappas - MK, puno ti hvala  hi
35.
Herbert AHUES  
(Berliner Morgenpost, 1969.)
 
[FEN "4R3/5nQ1/b2p1r2/1N3Rn1/2p1Pb2/4k3/4P3/1B1KB3"]

(L6-402)   Mat u dva poteza
1. Sa3! (2. Sc2#)
1...Se5 2. Da7#
1...Te6 2. Dc3#
1...Se6 2. Dg1#
1...Le5 2. Lf2#
1...Kd4 2. Sc2# - (uzmak crnog kralja - nije tematska varijanta)
 
« Zadnja izmjena: 27-03-2013, 14:02:56 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #13 na: 30-11-2012, 23:00:31 »
+3

Kratka povijest A - teme:
Naziv A-tema nastala je tako što se je prvo A-tema zvala Barulinova obrana, po drugonagrađenom dvopotezu Barulina objavljenom 1928 god. U „Šahmaty“. Dijagram 36.

Kad je početkom 1930-tih pronađen dvopotez  Stanleya C. Kippinga, koji je još 1914. obradio istu ideju, iz poštovanja prema čuvenim autorima tema je dobila treći, „abecedni“ naziv, A tema. Dijagram 37.

Nisam siguran da li je to taj problem iz 1914 koji je objavljen u časopisu, The Chess Amateur, 1914 ali to je jedini problem kojeg sam pronašao da prikazuje A-temu iz te godine od Kippinga. Da li možda zna netko više o Kippingovu problemu iz 1914 koji prikazuje A - temu?

Pronašao sam problem i od B. Harley (Hampshire Post), 1914., koji je objavljen u dotičnoj knjizi ali problem nema rješenja, u knjizi je prikazana crna dama umjesto bijele i onda je problem valjan. Dijagram 37.1 i 37.2

Mihail A. Barulin, 1897-1942., bio je vodeći ruski kompozitor, pisac problemskih knjiga, voditelj rubrika, pronalazač novih dvopoteznih ideja i tragičar Staljinovih čistki.

S. C. Kippinig 1891-1964., bio je međunarodni problemski majstor i sudac FIDE, autor nekoliko tisuća dvopoteznih i tropoteznih problema, izdavač „Problemista“ i predsjednik IPB, međunarodnog problemskog odbora.

36.
Michail BARULIN  
(2. Nagrada, Šahmaty 1928.)

[FEN "3b4/n1pKN1pq/4Q3/2k1Bb2/3N3p/5R2/1Rp5/2rn1B2"]

Mat u dva poteza

1. Rf4! (2. Sb3#)
1... Sc6 2. Tb5#
1... c6 2. Ld6#
1... Le4 2. Dc4#
1... Ld3 2. Dd5#  
1... Lxe6+ 2. Sxe6#
« Zadnja izmjena: 30-03-2013, 21:23:46 od mario » Evidentirano
Mario
Dama
*
Offline Offline

Postova: 1.252


Chesspect: +3073

« Odgovor #14 na: 01-12-2012, 08:29:52 »
+3

37
Cyril Stanley KIPPING  
(The Chess Amateur, 1914.)

[FEN "6bK/3n2Q1/2B1p3/7p/RB2n2r/pk6/rb6/qR2N3"]

Mat u dva poteza

1. La5! (2. Tb4#)
1... Sdf6/e5 2. Db7#
1... Sef6 2. Dg3#


37.1
Harley, Brian
( Hampshire Telegraph and Post , 1914.)

[FEN "8/3pp3/3n4/1qp1N2R/2r1kp2/p4N1K/1b2P1n1/1b1R2B1 w - - 0 1"]

(L4-167)   Mat u dva poteza
Kao takav problem nema rješenja.

37.2
Harley, Brian  
( Hampshire Telegraph and Post, 1914.)
Moj ispravak problema

[FEN "8/3pp3/3n4/1Qp1N2R/2r1kp2/p4N1K/1b2P1n1/1b1R2B1 w - - 0 1"]

(L4-167)   Mat u dva poteza

1. Sg4! (2. Sd2#)
1...Sf5 2. Sg5#
1...Se3 2. Sf2#
1...Le5 2.Txe5#
1...e5  2. Sf6#
« Zadnja izmjena: 30-03-2013, 21:20:28 od mario » Evidentirano
 Str: [1] 2 3 ... 11
  Ispis  
 
Skoči na:  


Copyright © 2010-2017 Šah.hr. Sva prava pridržana.

eMail
Pokreće MySQL Pokreće PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valjani XHTML 1.0! Valjani CSS!